Fotoworkshop: Find 5 fejl

Skærmbillede-2018-05-22-kl.-18.48.31.png

I forbindelse med min kommende fotoworkshop "Lær at tage bedre produkt og stemningsbilleder" har jeg fået lov til at gå på fotojagt i INCADO. Det er en lækker livsstilsbutik, med et bredt og spændende udvalg, hvilket giver mig mulighed for at vise forskellige motiver og produkter. Nu er det jo ikke lovligt og heller ikke særlig smageligt at bruge andres billeder, til at illustrere hvilke typiske fejl der oftest gøres. Så jeg har fotograferet en række billeder der ligner de eksempler, som vi ser mange af på de sociale medier.

FACADENVi starter med at byde velkommen til butikken, med et udendørsbillede. Næsten alle de fejl der kan begåes, er at finde på billedet herunder.

  • Billede er skævt, hvilket nemt kunne været rette, med kameraets hjælpelinjer.

  • Hele billedet er for gult, også de hvide bogstaver INCADO

  • Navnet på butikken er kommet med, men man har valgt at skære resten af logoet af.

  • Der er for meget opmærksomhed på den øverste etage, som giver et lidt rodet udtryk.

  • Ved at bevæge sig lidt, så kunne det sorte skilt forrest i billedet, let være undgået.

  • Her er faktisk hele 6 fejl. Telefonen skal lige vendes, så billedet bliver bredt og ikke højt.

Find en fejl ved foto nummer 2  - Jeg havde taget et billede, men da jeg kom hjem med det, så syntes jeg at der manglede, en person. Så jeg måtte afsted igen, men da jeg nåede frem, stod solen højt på himmelen, og det giver et genskær i butiksruderne. Måske er det ok, det giver bare et andet udtryk, som viser liv i gaden, ikke sandt ;-)

SMUKKE GLAS

“Se vores udvalg af smukke glas, til de kolde sommerdrikke”

  • Et billede af et skab, fyldt med produkter er aldrig godt. Her er det forsøgt at gøres lidt bedre ved at åbne glaslågen, men det bliver aldrig rigtig godt.

  • Billedet er skævt og selv om man prøver at rette det op i en af siderne, så vil det virke meget mere skævt i den anden side. Det er en ommer.

  • Hvis man ikke gider at flytte prisskiltet, så kunne man vælge at rejse det op, så vi kan se prisen.

  • Karaflerne stod på øverste hylde, så de er ikke blevet vist, på det første billede. Det er godt, for en ekstra hylde ville have fået meget mere med, af den forstyrende baggrund.

  • Igen, så skal de fleste billeder lige redigeres, da det kunstige lys i butikkerne altid vil skabe en forkert farve.

Skærmbillede-2018-05-22-kl.-18.48.31.png

Nogle gange må man lige flytte lidt rundt på tingende, for at skabe en den rette stemning. Når glassende præsenteres i et passende miljø, så får vi lyst til de glas, fordi at de skaber en stemning, vi godt kan lide og gerne vil være en del af. Jeg er klar til at snuppe et af hvert glas, og den flotte karaffel. Jeg vidste ikke at de også havde vin - den må vi smage.

INVITATION TIL SMAGSPRØVER I BUTIKKENAlt for ofte så er det foto nummer et, der anvendes til at inviterer kunderne ind i butikken.  Man tager et hurtig billede, af det man ser. Men ikke alt skal ses, på et billede til de sociale medier.

  • Den grå tekande er alt for dominerende

  • Vi kan ikke li´loft og gulv

  • Billedet mangler fokus

  • Husk at justerer hvidbalancen, da butikslyset altid giver et gul skær.

  • Solen bager i dag, så jeg ville nok have valgt at lave en iste og serverer den i en af de smukke glaskander, der sælges i butikken. Eller lade den blive iskold i termokanden og skrive et større skilt, hvor der står "Sluk tørsten med en kold drik fra, min yndlings te"

Jeg har valgt at fokuserer på en enkelt te, den der er på kanden. Men samtid vil jeg gerne vise at vi har en her serie af forskellige urteteer. Man kunne også have valgt at gøre dem lidt tydeligere, så man kunne se navnene på de forskellige teer, men det ville have været på bekostning af fokus og dybdeskarphed.Næste gang der er smagsprøver, så varierer billedet. Det kan være at man kan se en lille del af tekanden eller at der bliver hældt op i glasset, så der skabet bevægelse i billedet.Se, hvor stor forskel der er på de to næste billeder. Det gode billede er redigeret og det andet billede er godt nok stylet, men mangler redigering - før det postes på Facebook!Når man vil vise et stort udvalg, så går det ofte galt. Vi vil ikke se radiator i loftet, så hellere skære billedet af, så vi bliver fristet til at komme ind og se resten, af det store udvalg. Når motivet er bred og ikke høj, så tages billedet vandret, som i motiv nr. 2.Vi behøver ikke at se hele væggen med kunstmaling. Gem oliemaling og andet til et nyt opslag. Nu handler det om akrylmaling, så hold fokus på det og fokuser gerne ekstra på de tre grundfarver, rød, gul og blå.Bagerst i butikken har Incado indrettet en lille stue, som ser skøn ud når man fysisk står i butikken. På billedet skaber tøjet dog rod, så det skarer vi fra og koncentrerer os om plakater og puder.

Tak til INCADO for at stille butikken til rådighed, som inspiration og introduktion til fotoworkshoppen "Lær at tage bedre produkt og stemningsbilleder "Tænker du, at dit erhverv kan være svært at tage billeder af og hvilke motiver skal du lige vælge til at tage stemningsbilleder? Så se med her, hvordan 7 forskellige kvinder laver hver deres profil - med en kage.Det er lige her ... 

FOTOWORKSHOP HOS DIGI en travl hverdag, kan det være svært at finde eller at prioriterer, at tage gode billeder. Derfor er eksemplerne her lavet ret hurtige, uden den store styling og redigering - bare lige nok til at gøre en stor forskel. På mine fotovorkshops, lærer du hvordan du nemt og effektivt kan style og fotograferer produkt og stemningsbilleder, i en travl hverdag.Er i flere i samme firma, café eller butik, som fotograferer til Facebook og Instagram, kommer jeg gerne på besøg og giver en individuel undervisning i at tage bedre og mere kreative foto og opdateringer, til de sociale medier. Ønsker du profesionelle produkt og stemningsbilleder, så er du altid velkomment til at kontakte mig på susygrundahl@gmail.com

Mit navn er Susy Grundahl jeg er forfatter til helsebøger, som jeg selv har stylet, fotograferet og markedsført. Jeg har deltaget i flere virkelig gode photo og foodstylingworkshops,  samt onlinekurser i fotografi, og har mere end 10 års erfaring i brugen af Facebook og sidenhen Instagram. Jeg fotograferer for flere virksomheder og er indehaver af Photostylingbackground.com hvor jeg forhandler fotobaggrunde til bloggere, kogebogsforfattere og fotografer. 

Læs mere på susygrundahldk

Forrige
Forrige

Fotoworkshop: Lær at tage bedre produkt og stemningsbilleder

Næste
Næste

Opskriften på en sund mayonnaise