Gode billeder til digital fødevarekommunikation

Bedre-produktbilleder_-2.jpg

Jeg elsker mad.  Har arbejdet med helsekost og økologiske fødevarer i 25 år, skrevet to bøger om sund mad, blogget om mad og spist masser af lækkert mad - ofte kold, da det lige skulle fotograferes først.Nu styler og fotograferer jeg mad, gode råvarer og stemningen, fra jord til bord. Derfor var det en ekstra stor fornøjelse at blive inviteret med da Nordjysk FødevareErhverv holdte temadag om digital fødevarekommunikation på sociale medier.I gamle dage havde vi fotografer, grafikere og reklamefolk til at tage billeder og tekst til alt hvad vi lagde ud til forbrugeren. Meget af den daglige kommunikation står vi nu selv for på Instagram og Facebook. Den enkelte virksomheden er superdygtig inden for sit speciale, laver de bedste produkter, har masser af viden derom - men fotografering er måske ikke lige deres stærke side.  Men det kan læres, og det er her jeg kommer ind i billedet, med tips og ideer til bedre produkt og stemningsbilleder.BACKSTAGE BILLEDER AF DIG OG DIN VIRKSOMHEDVi talte om vigtigheden om at forbrugeren lærer dig og din virksomhed at kende. Det gør de bla. ved at komme med backstage og se produktionen, historien, personerne og hvad i laver i løbet af en arbejdsdag. Her kan jeg på det kraftigste anbefale dig at komme på Instagram, hvor du kan inspirerer igennem de små 24 timers stories.Du finder mig her ...Det var i sidste sekund at jeg kom i tanker om at jeg selvfølgelig også skulle have et billede af mig og mit job. Så jeg afleverede min mobil og fik en til at tage et billede af mig og salen, før de alle var gået.Når man tager et hurtigt impulsivt billede, så er der ikke altid tid til at overveje de regler der er for et godt billede. Men så kan man jo altid redigerer lidt i billedet efterfølgende. Nej, det er ikke snyd, det er simpelthen at gøre seeren en tjeneste. Billeder der bliver taget i kunstig lys, får altid en forkert farve, og når der er så mange lys som her, i et mørkt rum, ja så er det næsten umuligt at gøre det fint, på mobilen. Men så er det vi redder den, ved at bruge sort/hvid tricket ;-) Vi skal også lige have rettet billeder op, så det ikke står skævt og så redigerer vi lige lidt af loftet, som har fået lidt for meget fokus her.SÅ ER DER FROKOSTNår vi tager stemningsbilleder af vores job, så skal frokosten selvfølgelig også med, speciel når temaet er mad.Foto nummer et, ser jeg desværre ofte på de sociale medier - ja jeg så sågar et her på workshoppen ;-) Så her får du lige opsummeret de ting der aldrig må være på et godt madbilleder: Staniol, plastik, paptallerkner og madfilm - og de mange skæve stolben, gør absolut ikke noget godt for billedet. Se, med lidt tålmodighed, så blev billedet meget mere indbydende, da vi fik pakket maden ud.PAUSE FRUGTDa jeg nåede frem til frugten, var der to halvtomme tallerkner og et par paptallerkner tilbage. Det duer jo ikke. Men ved at samle de to frugttallerkner, så blev billedet meget bedre. Jeg skulle nok lige have vendt jordbærret om så det blev vist fra den bedste side - men der var flere i frugtkøen, som gerne ville nå at smage frugten - og ikke bare fotograferer den ;-) Men du ser hvad jeg mener ikke?Næste fotoworkshop i AAlborg er den 14. august og du kan tilmelde dig her hos Nordjysk FødevareErhvervØnsker du at få besøg af mig til et foredrag eller en fotoworkshop, hvor i lærer at tage bedre produkt og stemningsbilleder af dig, dit produkt, butik eller firma, så er du altid velkommen til at sende mig en mail på susygrundahl@gmail.comEt af de firmaer jeg fotograferer for er Hippie House. De gør meget ud af at tage forbrugeren med på marken, fra jord til bord, så vi får et indblik i historien bag de spanske specialiteter. Vi besøger bonden, marken, produktionen og vi lever en opskrift, som et eksempel på hvad produktet kan bruges til. Se et eksempel på en foto opgave jeg havde om økologisk gedeost og lad dig inspirerer til at overfører det til dit produkt og din historie. Se med her ...

Forrige
Forrige

AVOCADO MOUSSE

Næste
Næste

Fotoworkshop: Lær at tage bedre produkt og stemningsbilleder