Inspiration fra Essaouira i Marokko

Vi er lige kommet hjem fra en skøn ferie med hele familien i Essaouira, Marokko. Jeg vil her dele Marokkos dufte, farver, stemning, mad og restauranter, i form af et lidt anderledes "Nyhedsbrev fra Netspiren.dk". som har fået lov til at låne bloggen.Så lav dig en kop grøn te med mynte og tag med en tur til Marokko.Skønt at være i et land, hvor det er helt naturligt at beklæde sig med 20 meter stof på hovedet.Susy Grundahl Netspiren.dk Retrokuren.dk

BYEN MED DE MANGE PORTE

Medinaen, den gamle bydel, er omringet af en lang mur. Inden for muren i Medinaen går man igennem de mange smukke porte overalt - se lige dette lys!Byen og menneskerne i Essaouira er på mange måde også meget lysere og blidere end det vi mødte på vores første tur til Tanger i Marokko, som bar meget præg af af være en havneby.Medina i Essaouira i Marokko

ARGANOLIE MAROKKOS GULD

I en af de små sidegader i Medinaen fandt vi et lille hus, hvor kvinderne sad og lavede arganolie. Argannødden er virkelig hård og det siges at den først skal igennem en geds tarmsystem og ud igen, før den er klar til at blive behandlet! Andre fortalte os at det var rigtig at geden tyggede på  argan nødden, så nødden bliver blødgjort at enzymerne i spyttet, hvorefter den spyttes ud igen og er klar til at blive behandlet til arganolie af kvinderne. Olieproduktionen klares 100% af kooperative kvindegrupper, som får støtte fra det europæiske NGO, som  sikre kvinder en god løn.Arganolien laves både til hudpleje og som den fineste madolie, med en fin nøddesmag. Forskellen ved fremstillingen af de forskellige olier, er at madolien bliver svagt ristet inden brug.Arganolie fra Marocco

ARGANOLIE TIL MADEN

Clearspring har den fineste økologiske og koldpressede Arganolie, som smager forrygende i salater og til brød. Brug den til indre skønhedsplejeLÆS MERE OM ARGAN MADOLIE

ARGANOLIE TIL HUDEN

Arganolien fra Kaé også kaldet for Skønhedsolie, er en af de fineste hudpleje olier med ren arganolie.  Den er rig på essentielle fedtsyrer og så indeholder den ca. 4 gange så meget naturlig E-vitamin som andre olier.LÆS MERE OM KAE ARGANOLIE

Økologisk Arganolie fra Marokko

EN DUFT AF MAROKKO

Overalt i Medinaen bliver man mødt at en fortryllende duft at krydderier og krydderurter.  Salvie, kanel, rosmarin, bukkehorn, safran og selvfølgelig marokkansk mynte. Vi boede i den smalle gade, lige bag denne krydderurtebod, hvor vi købte vores daglige pebermynte. Her får jeg lov til at komme om bag boden og være urtesælger, noget der ligger ret tæt på mit hjemlige arbejde. Jeg måtte dog give op da de de gamle mænd begyndte at prutte om prisen - på arabisk ;-)

ØKOLOGISKE KRYDDERIER FRA COSMOVEDA

I julen solgte vi på, Netspiren SÅ meget af vores nye ægte kanel fra, Cosmoveda  som er af den bedste kvalitet. Vi har nu fået alle deres økologiske krydderier på hylden og der er en duft og en smag af jeg ved ikke hvad. SE ALLE COSMOVEDA KRYDDERIERERKrydderurter fra Marokko

BARBEREN FRA ESSAOUIRA

Glem alt om Gillette og elektriske barbermaskiner, her får mænd en ordentlig barbering med en varm skraber og masser af barberskum. Vi så rigtig mange små barber saloner, der alle var  fyldt med marrokanske mænd der blev barberet. Min søn fik også en tid under kniven af den professionelle barber fra Essaouira. Hans hud har ikke været så blød siden han var baby.

ØKOLOGISK ALOE VERA TIL BARBERING

Jeg prøver at få Frederik til at værdsætte den gode AVIVIR Aloe Vera :-) Den er mild mod huden også modvirker den irritation og røde knopper. Få Aloe Vera skum og after shave her.

MAROKKANSK HAMMAM MASSAGE

Det fik vi selvfølgelig også, men det har jeg ingen billeder fra ;-) Der er hammam huse overalt og det er ikke særlig dyrt at få en helt fantastisk kropspeeling, vask og massage.Jeg ved ikke præcis hvad de kommer i deres peelingsblandinger, men  den er SÅ effektiv, der er ikke en død hudcelle tilbage på kroppen, efter en hammam behandling.

BROWN SUGAR  BODY SCRUB

Jeg ved ikke hvad deres peelingsblanding indeholder, men den konsistensen minder meget om Brown Sugar body Scrub

MYNTE OG GRØN TE

Jeg har ikke tal på hvor mange kopper mynte te med grøn te vi drak i dene uge. Hver en lille butik der sælger krydderier, tæpper, smykker og andet byder på et lille glas mynte te. Enkelte laver en hel lille ceremoni omkring tilberedelsen af netop Deres specielle te, med urter og rosenblade.

ACTIGREEN GRØN TE EKSTRAKT

Vores mest populære grønne te er stærk på antioxidanter og så er den nem at tilberede. Du kommer bare et brev i kruset og kogende vand, der lige har sænket temperaturen til 70-80 grader, så de gode stoffer i teen bevares. LÆS MERE OM VORES GRØN TE ACTIGREENMarrokansk pebermynte te med grøn teEssaouira ligger ved havet, som er et ideel sted for surfere, som virkelig kan få vind i sejlende her. Det er også en ægte fiskerby, med gamle træskibe og fiskere der tager ud og fanger frisk fisk hver dag. Fisk man kan købe fra båden og tage med hen til en grill og få dem tilberedt. Vores julefrokost nød vi på en cafe ved stranden, til lyden af måger og bølgeskvulp.Hmmm hvilket helseprodukt passer lige til et billede med frisk fanget kæmperejer?

ØKOLOGISK CITRONSAFT

Det gør selvfølgelig vores økologiske citronsaft, man skal altid, altid have friskpresset citron i huset. Så i tilfælde af at man af en eller anden årsag er løbet tør, så er redningssaften her Essaouira MaroccoDET LOKALE GADEKØKKENVi havde fingerne i alt, de farverige stoffer, krydderierne, vi gav hånd til manden på fisketorvet, vi havde pengesedler i hånden som var nærmest selvklæbende og vi spiste på gadekøkkener, af fællesskåle og vi tog imod håndskårede smagsprøver. Mange af de små gadekøkkener har et lokale oppe på tagetagen, hvor de kommer og serverer den færdige mad. Som du kan se på billedet, så havde de nok ikke kunne få en glad smiley :-D

MÆLKESYREBAKTERIER

Forbyg turistmaver med gode mælkesyrerbakterier eller tag en kur et par gange i året for at bevarer en sund tarmflora. Jeg skifter imellem Symbioflor og MultidophilusEssaouira Marokko

HJEMMELAVET MAROKKANSK MAD

Miriam vækkede os om morgenen til duften af hjemmelavede pandekager, te og kaffe. Hun kom igen om eftermiddagen og serverede Mynte te for os. Hun tilbød også at komme og lave aftensmag, hvilket vi benyttede af os af en dag. 50 kroner pr. person.Miriam vores hushjælp i Essaouira MarokkoTagine med Bulgur, bønner, lam eller kylling.Vi lavde også selv mad derhjemme i vores ny købte Tagine, som fungerer lidt som vores egen stegeso.

BULGUR OG COUSCOUS

Couscous er for afrikanerne, hvad bulgur er for araberne, hvad pasta er for italienerne, hvad ris er for kineserne, og hvad kartoflen er for danskerne. Altså er både couscous og bulgur uundværlige ingredienser!Marokkansk Tagine med bulgur, bønner og lam

FESTMIDDAG PÅ LUKSUS RESTAURANT

Vi havde en aften på den vildeste  restaurant.Kaj, som var med på turen havde fødselsdag den 25. december hvor han inviterede os til en festmiddag her på Heure Bleue. Arkitekturen og indretningen gør en fulstændig åndeløs. Inde midt i bygningen er der et stort åben hul lige op til himmelen. Da vi var der regnede det lidt og at sidder indendørs, og se og ikke mindst høre regnen falde ned lige foran os - var himmelsk!Maden var skøn, syntes pludselig at dette foto af hovedmenuen ser en anelse mistænksom ud!En flot trækasse med læsebriller - det burde alle restauranter have.En gourmet middag til 7 personer, med rigeligt af god vin, kostede ca. 3.500 kroner Du kan bestille bord her, hvis du kommer til Essaouira Marokko Heure Bleue  Se også de flotte billeder fra hjemmesiden herHeure Bleue - hotel restaurant Essaouira Marokko

ØKOLOGISK RETRO RESTAURANT

GRAGIE økologisk restaurant i EssaoiraDet var altså en oplevelse. Vi havde hørt om Gragie og ville bare opleve at sidde derinde i den sindsygeste indretning, med gamle billeder, retro lamper og forskellige designer ting, farvede plastik stole og grønne planter. Alt maden er økologisk og den smager forrygende. Jeg kan simpelthen ikke finde noget web-adresse til Gragie!Restaurant Eligir Essaouira Marocco

Villa i Essaouira

Vi ville ikke bo på et stort hotel, men finde et autentisk hus hvor vi selv kunne lave mad af de mange fantastiske råvarer. Så vi fandt dette helt vidunderlige hus på nettet. Det er kæmpestort, vi havde hver vores soveværelse med bad, som var indrettet på den lækreste marokkanske måde med farver, puder, hyggelys, pejs og på toppen af huset var der to altaner med udsigt over byen.Husende i Essaouira ligger meget tæt og ofte bygget sammen, så der er ingen vinduer. Der er i stedet vinduer ind til hvert rum i selve huset, som gør at det ikke føles klaustrofobisk. Øverst oppe er der som du kan se et kæmpe vindue, der giver lys ned igennem huset og om aftenen kan man ligge på de mange puder og se på stjerner.Vi lejede det uden for sæson og fik det til ca. 10.000 kroner for en uge.Du kan se flere billeder her hvor de også har mange andre udlejningshuse. Villa i Essaouira Homelidays.co.ukPs.vi kunne ikke finde et fly til Essaouira, så vi landede i Marrakech, som er ca. 180 km derfra.Essaouira Marokko

MIT NYE TEMPEL

Så er vi hjemme igen. Jeg har længe ønsket mig et tempel eller en hule til relax og meditation. Min hule skulle være som at træde ind i  "1001 nats eventyr" og der er ikke et sted i hele verden, hvor de har så mange farverige og skønne stoffer som i Marocco. Jeg følte på metervis af stof i tyrkis, grøn, blå, rødt og flammende orange, men endte med at købe hvidt og guld!

RØGELSE OG MYRRASKÆR

Dufte skaber minder og stemning, så jeg har fået fat i de fineste og rene røgelsespinde, uden unødvendig kemi. Gå heller ikke glip af æsken med de 6 forskellige dufte.Hjemme tempelTak fordi du valgte at rejse med, mig til Marokko :-)Skulle du få lyst til at læse mere om dette fortryllende land så læs med på min blog om min første tur til Tanger i Marokko her